fredag 5 april 2013
Ledarskap – Leda för resultat
Kom ett pressmeddelande för ett halvår sedan där SKL
(Sveriges kommuner och Landsting) bjöd in till ett utvecklingsprogram med
rubriken - Leda för resultat. Programmet vände sig främst till både
ledningsgrupper och stödfunktioner/stödprocesser i kommunerna.
”Leda för Resultat är en del av överenskommelsen mellan
regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting som avser stöd till en
evidensbaserad praktik för god kvalitet i socialtjänsten.”
Bara ingressen ”Leda för resultat” säger en hel del. Man kan
nog sluta sig att abstraktionsnivån är hög. Eller klarare uttryckt – Det som
sägs är till ingen nytta i den konkreta verkligheten. Som vanligt begår man
misstaget att hoppa över kund- och behovsanalysen. Man går direkt på nyttan.
Det vill säga nyttan från organisationsperspektivet. Kan du se ett hotell
framför dig som inte ser till kundnyttan. Jag får anstränga mig.
Och sen ordet leda. Man utgår ifrån att de anställda på
socialkontoren är en samling får som behöver ledas. Man verkar inte förstå att
de flesta anställda på en socialförvaltning är mycket kompetenta och skickliga
som fullt ut sakkunniga.
Vad som saknas på många socialtjänster är en genomarbetad
tankevärld hur och på vilket sätt man kan hjälpa kunderna. Det främsta målet är
inte att betala ut försörjningsstöd utan att bistå människor som av olika
anledningar behöver hjälp och stöd. Tre fjärdedelar av dem som idag uppbär
försörjningsstöd under längre perioder kan bidra med eget arbete. Sån är
verkligheten. Alltså skall man inte inrikta sig på att strypa
försörjningsstödet utan att öka hjälpen. Och det är något helt annat. Då får
man både kund- och organisationsnytta.
Men i kurssammanhang menas med ”Leda för resultat” att
minska stödet till kunderna/brukarna - En kontraproduktiv hållning. Nej,
fokusera inte på brukarna utan på den hjälp de behöver och på de verktyg som
socialarbetarna har i sitt jobb. De anställda kan begå under om de bara fullt
ut ges uppdraget att återstarta kunderna. Men har inte detta uppdrag. För det
skulle successivt leda till allt mindre att göra för organisationen. Säg den verksamhetschef som
vill vandra denna väg. Istället fokuserar man på utbetalningarna i syfte att
skära ner. Arbets- och behovsvolymen finns kvar, men kostnaden sjunker lite och
kunderna far mycket illa. Man blir led på sådana resultat.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar