I stort sett alla chefer har någon gång retat sig på en medarbetare. Det man oftast retar sig på är att en person underpresterar eller inte är tillräckligt följsam mot chefen. Oavsett skäl finns det bara en lösning – Ta ett snack. Berätta öppet vad du ser, känner och tycker. Och jag lovar att i nio fall av tio blir det bättre. I det tionde fallet återstår bara att du får acceptera situationen eller verka för en förflyttning av medarbetaren till annan enhet eller verksamhet.
En sak måste man komma ihåg när man retar sig på någon och det är att ställa frågan - Varför. I de allra flesta fall handlar det om att man i den andre känner igen något hos sig själv. Något som man inte vill påminnas om eller kännas vid. Det stör självbilden.
Så innan man tar samtalet enligt ovan kan det vara bra att ta ett samtal med sig självt. Då står man stadigare på jorden i samtalsögonblicket. Ta det här med underprestation. Ser du verkligen allt som personen gör eller silar du informationen genom ditt eget kravfilter. Det är kanske du som har för snäva referensramar. Säger personen verkligen nej till allting eller är du som tolkar orden fel. Personen kanske bara har ett kompletterande tänkande. Är personen verkligen för yvig och ordrik eller är det bara du som känner egna tillkortakommanden. Du vill egentligen själv synas och glänsa i alla lägen. Är personen verkligen för noggrann och rigid eller är det bara du som ständigt vill gå genvägar. Det är kanske du som skall ta kravet på ordning och reda på allvar.
När man bollat med sig självt ett tag är det dags att ta tag i saken och ta samtalet. Och det intressanta är att när man är väl förberedd och talar lugnt med den berörda personen så händer saker på båda sidor. Bådas cirklar rubbas och båda vill söka ett nytt jämviktsläge med bättre harmoni. Detta förutsatt att du som chef inte går in i samtalet med viljan att vinna. Då uppstår låsningar eller att medarbetaren bestämmer sig för ett ”ligga lågt beteende”, som i sig inte ändrar på något utan snarare förstärker. Din avsikt i samtalet måste vara att förbättra och normalisera. Och medarbetaren måste känna detta och att du vill väl. Då kan frågan röra på sig genom att ni båda vinner ökad insikt. Det kan till och med bli så att personen i fråga kan bli en av dina bästa medarbetare när ni nått väl varandra. För om någon förstår varandra är det just ni. Kanske för att ni på något plan är lite lika?
fredag 30 april 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)