Ja, det är lätt att som chef förlora sig i jobbet. Man kan till och med tala om en förälskelse. Alla som är eller har varit chefer på något sätt har sannolikt också känt av den där flow-känslan när allt bara fungerar. Man går liksom på rosenmoln och tycker liv och arbetsliv är toppen. Man kan lägga ner hur mycket energi och tid på jobbet utan känna av det minsta trötthet eller stress. Eller normala sociala kontakter. Man är helt enkelt förälskad i jobbet.
Men det finns eller kommer andra tider när jobbet inte är lika intressant utan uppmärksamheten och förälskelsen söker sig andra vägar och kan tom rikta sig mot person. Nu är du som chef inte lika villig att ägna så mycket tid åt jobbet. Det finns annat som intresserar mer. Och det må väl vara hänt så länge objektet för ditt intresse inte finns i din egen organisation. Relationer inom din egen enhet leder mestadels till problem. Ganska snart läser omgivningen av situationen och sen börjar skitsnacket. Det kan vara totalt grundlöst, men det saknar betydelse, skitsnack föder sig självt. Och problemen kan snabbt bli stora. Många ser plötsligt jävsituationer vid tillsättningar av tjänster, ojämn fördelning av din uppmärksamhet, favorisering vid lönesättning, läckor av affärshemligheter. Stämningen sänker sig och lägger sig som en tung slöja på arbetsplatsen.
Men vad gör man när känslorna slår till? Man trycker på Off-knappen, så enkelt är det. Som chef skall man inte ha någon relation med någon ur sin egen personal. Detta är inget moraliskt ställningstagande utan ett etiskt. Som chef har man kravet att vara så objektiv och opartisk som man bara kan. Man skall alltid sätta företagets bästa i förgrunden. Och det är inte att värna företaget intresse att prassla på jobbet så att majoriteten av personalen går omkring och är förbannade och snackar skit.
Kan inte du och din partner/medarbetare öppet tillkänna läget av olika skäl, måste du informera din chef och söka råd Annars får du ytterligare en fiende att tampas med. Och då ligger du pyrt till. Brist i förtroendet uppifrån och brist i förtroendet underifrån betyder bara en sak. Du förlorar jobbet!
Men även om du informerar chefen måste relationen ganska snart offentliggöras - Allt med hänsyn till arbetsplatsens villkor. Och det får konsekvenser. Antingen måste du eller partner flytta på sig. Och frågan är om någon av er beredda att ta denna konsekvens? Är ni det, är ni bara att gratulera. Ni kommer säkert att få det bra tillsammans.