Men jag tror det mest har att göra med framtoning,
image och konversationskontroll. Det gäller för chefen att snabbt vinna anhängare, som internt får "rätt" bild av
honom eller henne. Framtoningen är av oerhört stor betydelse. Resultatet går
hand i hand med framtoningen. Åtminstone i början. Det faktiska resultaten i
verksamheten stärks eller försvagas genom imagen. Och den senare byggs upp av
antalet faktiska anhängare. Och nya sympatisörer vinns vid kaffebordet av gamla
sympatisörer.
Alltså är det imagen som ger eller fråntar chefen makt, och
de utplacerade anhängarnas uppgift är att vinna nya sympatisörer så att
tompratet vid kaffebordet blir till chefens fördel. Men om man nu inte kan ta
med proselyter till det nya jobbet av olika skäl. Vad gör man då? Jo, då måste man vara eftertänksam. Som chef behöver
man anhängare, men det får inte bli fel personen. Då kan man hoppa i galen tunna.
Nej, det måste vara rätt anhängare och därför måste man ta det lugnt, lära och
känna. Sedan kan man försöka värva rätt anhängare.
Det jag säger nu har inget att göra med den bestående konkreta
verkligheten. Realiteter tränger sig på längre fram. Resultaten talar alltid
– förr eller senare. Att vinna kriget om framtoningen är en abstrakt åtgärd, men viktig åtgärd i
det inledande skedet för att greppa makten. Utan rätt image får man som chef
aldrig tag om styrningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar