Jag har varit inne på temat förut. Hur skall man se på bråk mellan undercheferna? Är det positivt eller negativt eller är det både ock?
Ja, det är en svår
fråga. Men konflikter är något naturligt. Det finns en kraft och en potential i
en konflikt – och det kan faktiskt komma ut något gott! Men som chef över cheferna är du
ytterst ansvarig för att det inte går fel. Nu tänkte jag i punkform lämna några
synpunkter. Och jag är väl medveten om att det är mycket, mycket lättare att
skriva punkter än att tillämpa dem.
·
Se
konflikterna tidigt, men ingrip inte för tidigt. Det mesta löser sig trots allt
av sig självt
·
Var
uppmärksam så att det inte börja bildas läger i organisationen. Då är det hög
tid att ingripa
·
När
du intervenerar så ta inte ställning. Lyssna in dig innan du har en hållning
·
Låt
parterna få komma till tals under din ledning
·
Sök
fakta, och drivkrafter. Tänk på att vi är olika som människor. Den som är mest
lik dig behöver inte vara bäst eller ha rätt.
·
Definiera
problemet. Sök konsensus
·
Gå
igenom tänkbara lösningar. Låt i första hand parterna själva söka en bra
lösning. Det behöver inte vara den bästa sett från din utgångspunkt.
·
Dra
dig tillbaka och låt kontrahenterna själva ta ansvar för sitt samarbete.
Hur skall man se på
bråk mellan undercheferna? Positivt tycker jag! Det visar på kraft och
engagemang. Det visar att undercheferna vill något och vill ta ansvar. Det är
upp till dig som överordnad att se till att undercheferna har utrymme att
förverkliga sina intentioner. Men det skall ske genom skapa resultat och inte
genom baktaleri eller att man påtalar andras ev. svagheter eller brister. Goda
resultat och goda relationer är det viktigaste som skall produceras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar