fredag 15 augusti 2008

Utbildning

Att hänga med är A och O, och utbildning är en viktig faktor som inte skall förringas. Men vem är det som behöver utbildas mest. Cheferna eller personalen? De högsta cheferna deltar nästan aldrig i olika utbildningsaktiviteter. Man står på något sätt över det behovet. Man är sig själv nock.

Oftast är det cheferna som sätter upp utbildningsagendan. Och inriktningen blir då för personalen. Men egentligen är behoven av utbildning störst på chefsnivån. Och då tänker jag inte på alla de möjliga och omöjliga konferenser och studieresor som cheferna företar sig i sin slutna krets. När jag tänker främst på den viktiga marknadskunskapen som medarbeterna besitter.

Om det är nån som tidigt känner av marknadsbehov och förändringar är det just marknads- och utvecklingsavdelningarna. Ledningsgrupper och direktioner reagerar oftast för sakta. Därför skall man delvis vända på kuttingen och låta personalen utbilda sina chefer. Inrikning och ämne bör ligga i personalens händer. När cheferna öppnar ögon och öron - Då får vi fart i företaget eller organisationen. Och framförallt blir ledningen mycket lyhörd för alla trender och underströmmar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sten
Vad kul att hitta dig på nätet och läsa dina inlägg om ledarskap. Det var mycket bra och matnyttigt det du har skrivit. Inlägget om chefens deltagande i utbildningen har jag själv fått kommentarer om på min senaste blogg. Det skulle vara intressant att få en vinkling i den debatten från dig.
Mycket välkommen till min blogg på www.etique.se där jag hoppas du vill dela med dig av dina kloka åsikter.
Hälsningar Gunilla

Sten sa...

Hej Gunilla, tack för dina fina ord. Jag återkommer till dig framöver när tiden vill räcka till!