onsdag 3 september 2008

Varför kvalitet

Kvalitetfrågor har varit på modet i företag och organisationer under de senaste årtiondena. Åtminstone i hänseendena att vi uppmärksammat och talat om dem. Själv har jag under årens lopp haft en mera avvaktande hållning till uppmärksamheten.

Kvalitet är inte något nytt i verksamheterna. Man har alltid i företag, myndigheter mfl. haft en vilja att ha leverera bra produkter och tjänster. Och detta utan att man haft särskilda kvalitetsenheter och -chefer.

Själv har jag som chef mindre funderat över vad kvalitet är och hur den skall definieras och uppnås. Jag har mer varit intresserad av varför intresset för kvalitet så plötsligt blommande upp i början och mitten på åttiotalet. Varför har vi detta kvalitetsintresse? Varför uppstod det? Vilka var de verkliga drivkrafterna. Enligt min enkla tankevärld vill jag gärna ha ordning på varför innan jag tar itu med hur och vad frågorna!

Trots sökande har jag varken i svensk eller utländsk litteratur kunnat finnat att någon skribent mera seriöst arbetat med varför-fråga. Det är som om alla betraktar intresset för kvalitet som självklart. Det nya ligger nog i att kvalitet fått uppmärksamhet i akademiska kretsar och som en ny och spännade organisatoriskt fråga. Därför kom den att bli självgående. Tips om varför kvalitet kom på modet tas tacksamt emot!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Mina tankar om kvalitetstrenden med Iso, GMP och liknande kvalitetssystem.
På svar om varför så tror jag att det bygger på kontroll genom distans. kvalitetsystemen gör att det blir ett enklare beslut om hur man skall ändra kvalitetskontrollen utan att det blir för personligt.
Tror jag utan att ha kollat literaturen för noga.
Sven

Sten sa...

Hej Sven, en intressant tanke som jag tar till mig. Hälsning Sten