fredag 27 januari 2012

Ledarskap – Lägg mötena på rätt dag

Idag tänkte jag återvända till ett kärt ämne nämligen ledningsgruppsmötena. Inte så mycket dess vara eller inte vara. För om vikten med mötena har jag i tidigare inlägg framfört min bestämda uppfattning. Likaså har jag berört innehållet och formerna. Nej, idag tänkte beröra frågan när den lämpligaste dagen och tidpunkten är.

Och det torde vara ganska lätt att direkt diskvalificera två dagar nämligen måndag och fredag. Som chef bör man vika måndag för direkt ledning av verksamheten. Och fredagen bör vikas för eget administrativt arbete. Då har vi tre normala dagar över. Och det är i stort sett egalt vilken dag man väljer. Det viktigaste är att man lägger mötet strax innan lunch så att man en ordentlig press på att sammankomsten skall slut inom utsatt tid. Lunchen är helig för de flesta.

Och mötesfria fredagar och måndagar gäller inte bara för ledningsgruppsmöten. Det gäller för alla typer av möten. Var det allt för idag? Jäpp! Är jag stressad? Ja, i skrivande stund är det fredag, och det betyder tid för eget arbete!

Fast som avslutning skall jag tala mot mig själv. Det ovan sagda gäller de vanliga tölmötena. Är du en modern chef har du istället målmöten på måndag morgon och uppföljningsmöte på fredag em. Det är effektivt form, vill jag lova.

2 kommentarer:

Gunilla Arneström sa...

jag, håller med dig,vissa dagar behöver vara mötesfria.Vad som också behövs på fredagar är etik mot samtal av besvärlig karaktär. Även obehagliga mail skall inte skickas till medarbetare fredagar. Att en hel helg behöva tänka på varför fick jag veta detta nu och ingen att samtala med,det är dålig arbetsmiljö.

Sten sa...

Hej Gunilla och tack för inlägg.

Visst är det olämpligt att överbringa "negativa" besked på en fredag eller strax innan en helg.

Kan man som chef styra till lämpligare dag bör man göra det.