fredag 26 november 2010

Ledarskap – Dina anställda har egen magkänsla

Glöm inte bort att även din personal har en bra maghetkänsla för vad som är rätt och fel. När du i ord informerar eller värderar eller sätter regler med mera så värderar personalen först din trovärdighet och sedan innehållet. Är det som sägs något viktigt som kommer från hjärtat eller är det bara adapterade ord som förs fram av olika anledningar?

Många chefer kan inte hålla tillbaka sina härskarambitioner och söker ständig respekt och bekräftelse. Personalen känner av den förbindliga utsidan, men också den kalla självcentrerade insidan. För att undvika uppfattas som en rank och splittrad chef måste man som chef träna sin förmåga till självdistans och dessutom arbeta med sin självkänsla. Det räcker absolut inte med ett gott yttre självförtroende. Utan ett stabilt och relationsorienterat inre blir du avslöjad. Du blir inte omedelbart avsatt, men din tid på firman är utmätt. Du kommer snart att byta jobb!

Magkänsla, eller om man vill intuition, kan ses som lagrade sinnesupplevelser. Personalen känner med utgångspunkt i sina erfarenheter snabbt av om något är rätt eller fel och kan dessutom hantera väldigt komplexa information. När du säger något gör medarbetarna direkt en helhetsbedömning och sedan börjar man nagelfara detaljerna. Är du och budskapet i otakt faller skuggan på dig. Personalen känner ett inre obehag.

Om man som chef ibland tvingas att framföra budskap som strider mot sitt eget inre, är det lika bra att ”erkänna” detta för sig själv och för omgivningen. Då kan man bibehålla sin trovärdighet och till och med stärka den.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Hej Sten det var ett tag sen jag besökte din sida men som vanligt innehåller den massor av tänkvärt för chefer och alla andra. Det här att vidarebefodra ett budskap till din personal som du inte själv står för t.ex. Jag lärde mig en gång att man inte ska ge information vidare om man inte kan stå för det budskapet till minst 70 %. Det är en god regel som man som chef kan förhålla sig till och om man ska vara budbärare för något som har beslutats utan att man själv har medverkat i processen.

Sten sa...

Hej Gunilla och tack för inlägg. Kul grepp att du "vågar" lyfta fram ett procenttal. Och självklart har du rätt!

Det är sällan man som chef till 100% kan stå bakom ett budskap ovan ifrån. Men vill man framstå som trovärdig är 70% sannolikt ett bra riktmärke.